|
Jadrová
elektronika |
Cieľ predmetu:
Podať informáciu o parametroch elektronických prvkov s ohľadom na ich
použitie
v aparatúre jadrovo - fyzikálneho experimentu
Stručný sylabus:
V prednáške sa podáva
stručný
súhrn základných informácii :
- o metódach analýzy lineárnych
obvodov;
- o obvodoch s polovodičovými prvkami
(tranzistormi,
operačnými zosilňovačmi);
- o impulzných zosilňovačoch s veľkou
operačnou rýchlosťou
a lineárnych zosilňovačoch s malým šumom;
- o základných charakteristikách
ďalších
analógových
obvodov pre jadrovo-fyzikálny experiment (lineárne hradlo, prevodník
A/D
a D/A, mnohokanálový analyzátor);
- o logických obvodoch pre časovú a
amplitúdovú analýzu
impulzov (tvarovanie impulzov z detektorov ionizujúceho žiarenia,
amplitúdový
diskriminátor, princip koincidenčnej a antikoincidenčnej metódy,
automatizácia
zberu dát z experimetu).
Literatúra:
- D.Kollár:Elektronika a
automatizácia I.
Skriptá MFF
UK 1990, skriptá, sú asi už len v knižnici FMFI.
- D.Kollár:Elektronika a
automatizácia
II. Skriptá
MFF UK 1990, skriptá, sú asi už len v knižnici FMFI.
- P. Citovič: Jadernaja
elektronika,Energoatomizdat,
Moskva 1984.
- U. Tietze, Ch. Schenk:
Halbleiter-schaltungstechnik,
MIR, Moskva 1982.
- J. Šeda, J. Sabol, J. Kubánek:
Jaderná
elektronika,
SNTL, Praha 1977
- P. Horowitz, W. Hill: The Art of
Electronics, Cambridge
University Press, 1994 (Fpdf)
- Na stránke http://www.dnp.fmph.uniba.sk/~kollar/navodnik.htm
je odrazový mostík pre viaceré praktiká a prednášky - konkrétne úvodná
úloha U3
návodov praktika 4 obsahuje veľa informácii o elektronike pre
experimenty
s rôznymi detektormi, ale aj ďalšie základné informácie o tvarovaní
impulzov
o meraní amplitúdového spektra, o rozlíšení FWHM, o diskriminátoroch a
pod. Možno sa opakujem ale zdrojom základných
informácii o tom ako funguje dióda,
bipolárny
a unipolárny tranzistor, emitorový
sledovač, tranzistorový zosilňovač,operačný
zosilňovač, ako fungujú základné tvarovacie
obvody, ako zlepšiť
tvar impulzov v zosilňovačoch s vysokou
operačnou rýchlosťou a o tom ako sa generujú
a tvarujú impulzy s integovanými obvodmi TTL sa možno dozvedieť z
príslušných
úloh praktika z elektroniky, poprípade ďalšie informácie o
logických a číslicových obvodoch možno tiež získať z poznámok k
príslušnej
výberovej prednáške.
- D. Kollár: Pulse
Processing and Analyses, material ktorý som si pripravil pre školu
mladých fyzikov v roku 1999 v Mojmírovciach. Je to anglický (alebo
presnejšie,
kedˇsom to písal tak som bol presvedčený, že je to anglicky) text s
množstvom
ilustračných obrázkov, obsahove pokrývajúci sylabus tejto prednášky.
Ako
som sa nedávno dočítal takýto text s obrázkami, z hľadiska
rýchlej
prístupnosti k informácii v ňom obsaženej, možno porovnať s
populárnymi
obrázkovými "comics" alebo so spôsobom písania v znakových obrázkoch,
ktoré
používa japončina a je vraj veľmi efektívny pre učenie. Teraz už len
dávam
na posúdenie, či bude uvedený text prínosom z hľadiska lepšej
zrozumiteľnosti
alebo viac japonskejší (pokiaľ obrázky posudzujeme ako neznáme "klinové
pismo").
- Prehľad základných
pojmov z teórie lineárnych elektronických obvodov je možné získať
tiež z:
P. Kohaut, F. Kundracík : Špecialne praktikum z
elektroniky I, skriptá FMFI UKK, 2003 (v tvare pdf)
Poznámky k realizácii
prenášky:
Pretože praktikum beží súbežne s
prednáškou, pokladám
si za povinosť:
- urýchliť odprednášanie základov
elektroniky, potrebných
pre praktikum aj počas prednášky „Základy SW a HW PC“, teda 4 hodiny
týždene
až do zakončenia základnej časti kurzu z elektroniky.
- V strednej časti semestra
pokračovať v
2 hodinovej
prednáške z elektroniky, obsah ktorej by sa už týkal elektroniky
používanej
v jadrovofyzikálnych experimentoch. (Prednáška „Základy SW a HW PC“ by
pokračovala normálne v rámci rozvrhom stanovených 2 hodinami prednášok
týždene).
- V záverečnej časti semestra po
odprednášaní látky
z elektroniky by zase dobehol kurz „Základy SW a HW PC“ so 4 hodinami
prednášok
týždene.
Poznámky k vykonaniu
skúšky:
Skúšku (nakoľko k prenáške nie sú
výpočtové
cvičenia) predchádza:
- Účasť na e-mailovej „hádankarskej
súťaži" a získať
v nej celkove aspoň 20% bodov. (Platná odpoveď max 3 učastníci v 1
e-maili
- v prípade úspešnej odpovedi sa bodový zisk delí počtom účastníkov.)
Hodnotí
sa len prvá dobre vyriešená hádanka, odoslaná e-mailom (resp. hodnotí
sa
bodmi aj usilovnosť) nasledovne:
- prvá doručená odpoveď od sólo
účastníka 1 bod,
- každá ďalšia dobrá odpoveď 0,2
bodu
(až do okamihu
prezradenia správneho riešenia na prednáške),
- každá aj nesprávna odpoveď 0,1
bodu -
za usilovnosť.
- Úspešní účastníci "hádankovej
súťaže",
teda tí ktorí
získali aspoň 20% celkového počtu bodov a dokázali tým, že majú
"dunstu"
o problematike môžu prísť priamo na písomú časť skúšky. Neuspešní
hadankári
musia ešte pred písomkou zložiť krátky inteligenčný test, ktorým ma
presvedčia,
že počas písomky by sa zbytočne nenudili a nemárnili môj a Váš
drahocený
čas.
- Počas písomnej časti slúšky treba
vyriešiť príklad
zo základov elektronických obvodov. Možno použiť ľubovoľnú literatúru,
kalkulačku a pod. Podmienkou je len samostatná aktivita, bez
opisovania.
Zisk je max 60 % bodového hodnotenia. (zvyšných 40% celkového bodového
hodnotenia možno získať počas ústnej časti skúšky).
- V ústnej časti treba vedieť
charakterizovať základné
vlastnosti elektronických zapojení, ktoré sa používajú v
jadrovofyzikálnom
experimente. Cieľom tejto časti skúšky je upresniť známkové ohodnotenie.
Obsah
- pomoc
k čítaniu textu napr. ku skúške
Po napísaní podstatnej časti návodov k
praktiku
a poznámok o elektronike a jadrovej elektronike som bol pri neformálnom
stretnutí so študentami požiadaný či by som im nemohol poradiť "s
ktorého
konca začať pri učení z html textu". Výsledkom je akýsi obsah alebo "
rozvinutá
pavučina web textu" (F).
|