Hlavným cieľom projektu CEPOŠ je:
Iniciovanie Centra pokročilých štúdií z fyziky. Centrum sa bude
zaoberať prípravou študentov doktorandského štúdia v nasledujúcich
oblastiach fyziky: jadrová a teoretická fyzika (časticová fyzika,
teória poľa a matematická fyzika, gravitácia a kozmológia).
Projekt sa týka akreditovaných programov doktorandského štúdia (príloha 20):
- 4.1.2 Všeobecná fyzika a matematická fyzika - denná forma štúdia,
- 4.1.2 Všeobecná fyzika a matematická fyzika - externá forma štúdia,
- 4.1.5 Jadrová a subjadrová fyzika - denná forma štúdia,
- 4.1.5 Jadrová a subjadrová fyzika - externá forma štúdia.
-
V rámci projektu vytvoríme nové prednáškové kurzy pre doktorandov, prístupné
aj pre poslucháčov magisterského štúdia, usporiadame dve školy pre domácich
aj zahraničných doktorandov a študentov magisterského štúdia, vyšleme doktorandov
na podobné školy v zahraničí a na viactýždňové študijné pobyty. Navrhneme a
použijeme systém odmeňovania doktorandov podľa kvality ich práce.
Projekt priamo súvisí s
globálnym cieľom:
Jednotného programového dokumentu NUTS II - Bratislava Cieľ 3
Priorita č.2 Rozvoj celoživotného vzdelávania a podpora rozvoja výskumu
a vývoja v kontexte zvyšovania kvality ľudských zdrojov
Opatrenie 2.2 Zlepšenie kvality zamestnania a konkurencieschopnosti
Bratislavského regiónu prostredníctvom rozvoja ľudských zdrojov v oblasti výskumu a vývoja.
Aktivita 7 Akčného plánu pre výskum, vývoj a inovácie: Vytvorenie systému podpory doktorandov,
úloha č. 5 Systém podpory doktorandov.
Ciele projektu:
Hlavným príspevkom navrhovaného projektu bude skvalitnenie prípravy doktorandov,
zvýšenie ich zahraničných stykov a zlepšenie ich postavenia.
Absolvent doktorandského štúdia, ktorý zostáva na univerzite,
alebo u nás aj v SAV, sa spravidla označuje ako postdok. Očakáva
sa od neho, že bude robiť skutočne kvalitnú vedu. Jeho šance na
trvalé miesto podstatne závisia od kvality článkov, ktoré
vytvoril a od odporúčaní vedúcich tých skupín, v ktorých
pracoval. Niektorí z najschopnejších absolventov doktorandského
štúdia sa stanú lídrami výskumných skupín.
Úloha lídrov a ich výskumných skupín je pre zdravý rozvoj vedy úplne kľúčová.
Výskumné skupiny sú formálne alebo neformálne zoskupenia 3 až 10 ľudí, ktorí
pracujú na príbuznej problematike. Stretávajú sa na pravidelných seminároch,
čítajú a referujú o dôležitých prácach z predmetu svojho štúdia a intenzívne
pracujú na svojich projektoch. V dobrom prípade mladý doktorand začne najneskôr
v druhom roku svojho štúdia pracovať v dobrej výskumne skupine a potom ako postdok
vystrieda niekoľko takýchto skupín. V ideálnom prípade sa napokon ako docent alebo
profesor stane vedúcim svojej vlastnej výskumnej skupiny. Takýto líder musí byť
vynikajúci pracovník vo svojom odbore, musí vedieť nájsť dôležité a riešiteľné
problémy, musí mať dobré styky so špičkami v zahraničí a musí viesť a nadchnúť
mladých doktorandov a postdokov vo svojej skupine.
Úlohou predkladaného projektu je vytvoriť podmienky pre to, aby sa niektorí
z terajších doktorandov stali o niekoľko rokov lídrami výskumných skupín
Špecifické ciele:
- Návrh a realizácia nového systému prednášok pre doktorandov (prístupných aj pre študentov magisterského štúdia)
- Vyslanie doktorantov na semináre, kurzy a letné školy v zahraničí a na približne 4- týždenné študijné pobyty v zahraničí.
- Organizácia dvoch škôl s prípravnými kurzami pre našich i zahraničných doktorandov. Každý kurz bude trvať približne 4 dni a každá škola bude trvať približne 6 dní.
- Návrh a realizácia systému odmeňovania doktorandov podľa kvality ich práce (publikácie, citácie, príspevky na konferenciách a seminároch a pod.).
- Súčasťou projektu bude aj vypracúvanie výročných správ a súhrnnej správy o skúsenostiach získaných pri tvorbe a experimentálnom overovaní tohto
pilotného projektu zameraného na skvalitnenie prípravy doktorandov. Výsledky záverečnej správy budú východiskom pri ďalšej realizácii vzdelávania
doktorandov.
- Výročné správy a záverečná stránka správy budú zverejnené na internetovej stránke FMFI UK.
Výstupy projektu:
- Počet vytvorených miest v programoch vzdelávania a podpory postgraduálnych študentov
- Počet programov vzdelávania a podpory postgraduálnych študentov
- Zapojenie sa ročne 10 doktorandov v oblasti jadrovej a teoretickej fyziky (na FMFI UK a FÚ SAV)
do nového systému vzdelávania a ďalších aktivít
- Vypracovanie blokovej schémy prednášok a vznik 15 nových inovovaných prednáškových kurzov
- Vznik 10 inovovaných učebných textov
- Počet organizácií výskumu a vývoja BSK za členených do
medzinárodných do medzinárodných výskumno-vývojových a inovačných sietí
Plánované aktivity na rok 2007:
- Zimná škola zo symplektickej geometrie
5.-9. február 2007, Bratislava
- Sympózium z nekomutatívnej geometrie
v spolupráci s Dublin Institute for Advanced Studies
24.-11. júl 2007, Bratislava
- Škola z fyziky elementárnych častíc:
Fyzika za Štandardným modelom klope na dvere
September 2007
Viac informácií: